Böckerna Rulle och raketen, Sickan och skattkartan, Kaos i kojan, med fler, är roliga barnböcker med fartfyllda historier, som samtidigt har var sitt språkljud i fokus. De kan på ett enkelt och kravlöst sätt användas för att träna på exempelvis r-, s-, f-, k- eller l-ljudet, eller läsas bara för att de är roliga förstås!
I böckerna återkommer ljudet ofta, både som ett isolerat ljud (till exempel “ssss”), i ord och i meningar. Till varje bok hör också ett kortspel för extra ljudträning eller andra språkstimulerande aktiviteter. Tips på spelregler följer med i en liten folder, eller så kan man göra som förskolläraren Therese Ahl här nedan och hitta på egna spel och lekar med korten!
Sickan och skattkartan
Snoken Sickan slöar i solen när något plötsligt prasslar under svansen. En skattkarta! Hon försöker slingersmyga iväg men snart har hon halva skogen med sig på skattjakt. Sssskojig träning av “sss”!
.
Faran vid fallna trädet
Haren Foffe och hans vänner är rädda. Något farligt har flyttat in under det fallna trädet. Det blir full fart på vännerna som inte riktigt kan bestämma sig för om det nya är förenat med fara eller med fikonkakor. Foff!
.
Rulle och raketen
En natt vaknar Rulle av ett surrande ljud. En raket har landat i hans vardagsrum! Rakteten tar honom till planeten Rariporoxicus där han träffar en snurrig robot. Rrrrr-rolig träning av r-ljudet!
.
Kaos i kojan
Kokk och Tott bor i en koja i skogen. Kokk vill kasta kottar, och Tott vill titta på TV – vad gör man då? Kul träning av k-ljudet – eller t-ljudet om det är det som behövs.
.
.
Landningen
Vad är det som landar på Lilla Luleågatan 11? Följ med rymdvarelserna Laak och Jaak på som ska rädda jorden! Och passa på att träna lite på det där luriga l-ljudet. (Eller j- och n-ljudet om ni hellre vill det.)
.
Böckerna hittas hos >> Hatten Förlag << och går att beställa från de flesta bokhandlar.
I slutet av varje bok finns det en kort handledning i hur man kan använda bok och spel i tal- och språkträning med barn som har svårt att säga något av ljuden. Beroende på vad som är svårt kan man förstås göra på olika sätt, men så här ser det ut när storebror tränar bort sin läspning och lillasyster tränar på att säga “sss”:
Alla barn har svårt med ett eller annat språkljud när de är små. Med tiden blir ljudsystemet blir mer och mer vuxenlikt. Som logoped börjar man sällan arbeta strukturerat med språkljud förrän barnen närmar sig 4 års ålder. Men om ditt barn tycker att det är roligt med böckerna är det inget som hindrar att ni läser dem tidigare. Storebror hittade sitt k-ljud när vi läste om Kokk och Tott när han var 3 år.
När barnet har lärt sig säga ljudet kan man förstås fortsätta läsa boken som vilken barnbok som helst! Och att boken har ett språkljud i fokus gör att den kan öka barnets språkliga medvetenhet (som i sin tur förbereder för läs- och skrivutvecklingen). Det slog oss en dag på väg hem från förskolan när samma storebror var knappt 4 år och sa: “Mamma, Sickan börjar på sss, visst?”
Uppslag och spelkort från Rulle och raketen
.
Andra röster om Snicksnacksnokens böcker:
“Vi använder oss av alla tre böckerna i den dagliga verksamheten på vår förskola. Böckerna står framme för barnen att välja och de väljer ofta just de här tre.
I Sickan och Skattkartan ber jag alltid barnen att hjälpa Sickan att dra upp sina kompisar ur gropen genom att ta i och låta sssssss, likaså för att få upp skattkistan. Barnen blir alltid lite extra nyfikna på om skattkistan kommer gå upp direkt eller om vi får ta i flera gånger och samarbeta för att få upp locket!
Faran vid fallna trädet är också populär. Den fungerar lite mer som samtalsbok just nu och barnen funderar på om man kan vara kompis med Fuffelknoken och varför hararna blir rädda etc. Här ljudar barnen mer när de lekläser för de mindre barnen eller för sig själva än när vi pedagoger läser. Samma sak gäller Rulle och Raketen som även inspirerar till tankar om rymden, planeter och kartor.
Vi har även de tillhörande kortspelen och använder dessa både som memoryspel, till “skattjakt” och “lägg din egen saga”. Barnen får gå på skattjakt i boken och ska när de får upp ett kort leta efter rätt ställe i boken och får sedan behålla det kortet, Ibland gör vi detta som en samarbetsövning. “Lägg din egen saga” går ut på att man både kan lägga sagan som den är men även uppblandad till en helt egen variant.
Detta arbetssätt passar mig som pedagog bra då jag inte tycker om att sitta och träna vissa saker med barn i en övningssituation utan istället hellre använder tillfällen i vardagen mer medvetet.”