Det finns mycket vi kan göra för att stötta barns språkutveckling!
En bra strategi när barnen är små är att vi använder mycket gester samtidigt som vi pratar, eller tecknar nyckelorden i det vi säger. Att teckna till hörande barn kan kallas tecken som stöd, babytecken eller TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). Men vad man än väljer att kalla det finns det flera skäl till att barnen ofta kommer igång med sina första ord snabbare om omgivningen tecknar.
För barnen är det lättare att komma igång och kommunicera med tecken bland annat för att:
- Tecken är lättare att lära sig än talade ord, då handrörelserna kräver mindre precision och kontroll än de munrörelser vi använder vid tal.
- Tecknen är ofta konkreta och liknar det föremål de symboliserar.
- Tecknen kan hållas kvar en längre stund i tiden, och vi vuxna pratar automatiskt långsammare om vi tecknar till, vilket underlättar för barnet att ta in och bearbeta vad som sägs.
När barnets ordförråd ökar, och det blir lika lätt för barnet att säga som att teckna ett ord, så kommer barnet själv att släppa tecknen och bara prata istället.
Här hittar ni ett informationsblad om tecken att skriva ut, och ett teckenblad om ni vill sätta igång direkt. Mer information om tecken och teckenlexikon hittar ni under Länkar.
Sedan finns det förstås en mängd andra saker man kan göra för att stötta barns språkutveckling. Bland informationsbladen hittar ni många råd och tips på språkutvecklande förhållningssätt och aktiviteter – och vill ni verkligen fördjupa er finns böckerna “Språkstimulera mera!” (med inriktning mot förskolebarn) och “Språkliga svårigheter i skolan” (med inriktning mot skolelever) hos Studentlitteratur.
.
Språkstimulera mera!
– att stötta barns språkutveckling
“Korta avsnitt av teori varvas med forskningsförankrade strategier och språklekar samt konkret vägledning och inspiration för den som vill arbeta med barns språkutveckling. Boken vänder sig till pedagoger i förskolan, föräldrar och alla som vill språkstimulera mera!”
Språkliga svårigheter i skolan
– vad kan vi göra?
“Denna bok är full av konkreta forskningsförankrade verktyg att använda både för att kompensera för språkliga svårigheter och för att stötta eleverna att utveckla språket i alla ämnen. Läsaren hittar här strategier och aktiviteter för att hjälpa eleverna att erövra begrepp och ordförråd, utveckla förståelsen för olika texttyper och det mer komplexa ”skolspråket”.
Med den här typen av stöd kan eleverna följa med bättre under lektioner, förstå det de läser och lättare uttrycka sig både muntligt och skriftligt.”